Środa, 25 sierpnia, Kolegiata pw. Bożego Ciała
Chór Festiwalowy
z udziałem członków Chorus Ex Tempore
dyr. Marcel Pérès
Kodeks Occo powstał na początku XVI wieku w warsztacie Petrusa Alamiré, najwybitniejszego kaligrafa tamtych czasów. Zawiera skarby XV-wiecznej polifonii franko-flamandzkiej. Niektóre są znane i zostały skomponowane przez wielkich śpiewaków tamtej epoki – Isaaca, Moutona, Josquina des Prez, inne zaś są dziełem anonimowych kompozytorów. Rękopis ten przeznaczony był na użytek kościoła w Amsterdamie – Heilige Stede – poświęconego czci Najświętszego Sakramentu. Został on zbudowany w XIV wieku dokładnie w miejscu Cudu, który wydarzył się w marcu 1345 r.: Hostia wrzucona do ognia uniosła się z płomieni i pozostawała zawieszona przez kilka dni. Cud ten wywarł na ówczesnych wielki wpływ i przyczynił się do powstania w Amsterdamie ważnego centrum religijnego. Nawet dzisiaj dla uczczenia jego pamięci co roku w połowie marca na amsterdamskim Starym Mieście formuje się liczna, milcząca procesja. Zaczyna się ona o północy i gromadzi tysiące ludzi.
Program Kodeks Occo obejmuje repertuar ku czci Najświętszego Sakramentu, pochodzący ze wspomnianego rękopisu: Missa Pange lingua Josquina des Prez, a także inne skarby polifonii, z których część zachowała się tylko w Kodeksie Occo i czekała w milczeniu na moment, kiedy będzie mogła znowu ożyć.
Warsztaty i koncert, odbywające się podczas tegorocznego festiwalu, stanowią kontynuację prac nad tym repertuarem, prowadzonych przez Marcela Pérèsa i zespół Ex Tempore. Pierwsza faza tego projektu, rozpoczęta jesienią 2018 i zakończona w marcu 2020 wykonaniem w Amsterdamie, organizowana była przez Stowarzyszenie Brandsma, Fundację Świętego Benedykta i Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Projekt Chorus ex Tempore ma na celu wyszkolenie śpiewaków do czytania średniowiecznych rękopisów w ich oryginalnej notacji, zwłaszcza zawierających repertuar najrzadziej używany. Znajomość dawnych notacji jest niezbędna do zrozumienia natury i wewnętrznej dynamiki architektury dźwięku. Różne systemy notacji ukazują także liczne parametry związane z koncepcją, przekazem i funkcją muzyki, których są znakiem. Żeby umożliwić naprawdę dogłębne poznanie notacji, projekt trwa przez długi czas. W ciągu roku odbywa się siedem spotkań po 4 lub 5 dni. Dzięki temu w Chorus ex Tempore może uczestniczyć liczna grupa śpiewaków pragnących zdobyć praktyczną wiedzę o notacji, niezbędną do ożywienia muzycznych skarbów konkretnej epoki. Chór tworzą osoby pragnące odkryć, pod kierunkiem Marcela Pérèsa, wewnętrzne życie tych zapomnianych repertuarów. Jest on otwarty dla wszystkich – składa się z osób uczących się, amatorów oraz profesjonalistów. Większość śpiewaków stanowią Polacy, ale obecni są też przedstawiciele innych krajów (Włochy, Portugalia, Francja, Litwa, Estonia, Węgry,
Czechy…). Projekt Chorus ex Tempore ma stanowić duchowe stowarzyszenie ludzi, którzy naprawdę chcą odkrywać ten zapomniany repertuar.
Więcej informacji na temat projektu oraz rękopisu można znaleźć na stronach:
Stowarzyszenie Brandsma
Kodeks Occo w portalu liturgia.pl
blog Adoptuj kościół w Holandii